Komunikat o naruszeniu ochrony danych osobowych
Komunikat o naruszeniu ochrony danych osobowych
KOMUNIKAT O NARUSZENIU OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
Zgodnie z art. 45 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości oraz art. 34 pkt 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE informujemy, iż doszło do naruszenia ochrony danych osobowych, których administratorem jest Komendant Powiatowy Policji w Kłodzku.
W dniu 15.09.2024 roku w wyniku powodzi oraz na skutek przerwania tamy w Stroniu Śląskim budynek Posterunku Policji w Stroniu Śl. został całkowicie zniszczony przez falę powodziową jaka przeszła przez miasto, wskutek czego uległy zniszczeniu również dokumenty i urządzenia elektroniczne znajdujące się w posterunku.
W związku z powyższym działaniem, wobec osób których dane przetwarzane były przez Posterunek Policji w Stroniu Śląskim, zaistniało ryzyko naruszenia praw lub wolności tych osób.
Zdarzenie charakteryzowało się naruszeniem poufności danych oraz ich dostępności i dotyczyło danych w postaci: imienia, nazwiska, nr PESEL, daty urodzenia, imion rodziców, adresu pobytu, nr dokumentu tożsamości, numeru telefonu lub adresu mailowego, mogły znajdować się również dane dotyczące naruszeń przepisów prawa lub dotyczące zdrowia.
Do chwili obecnej Komenda Powiatowa Policji w Kłodzku nie otrzymała informacji
o nieuprawnionym dostępie do przedmiotowych danych osobowych, jak również
o jakichkolwiek negatywnych skutkach niniejszego zdarzenia.
Przedmiotowe naruszenie zostało zgłoszone organowi nadzorczemu,
tj. Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Realizując prawny obowiązek powiadomienia o naruszeniu ochrony danych osobowych Komenda Powiatowa Policji w Kłodzku informujemy, iż:
następstwem powyższego naruszenia ochrony danych osobowych mogą być następujące sytuacje:
- utrata kontroli nad własnymi danymi,
- ograniczenie możliwości realizowania praw z art. 15-22 RODO,
- ograniczenie możliwości realizowania praw,
- dyskryminacja,
- kradzież lub sfałszowanie tożsamości,
- strata finansowa,
- naruszenie dobrego imienia.
W związku z ryzykiem kradzieży tożsamości prosimy o ostrożność przy podawaniu danych osobowych innym osobom. Dotyczy to w szczególności podawania danych
za pośrednictwem Internetu lub przez telefon. Może Pan/Pani dodatkowo zabezpieczyć swoje dane przed nieuprawnionym wykorzystaniem zakładając konto w systemie informacji kredytowej lub gospodarczej, celem monitorowania swojej aktywności kredytowej. Jeżeli dowie się Pan/Pani o wykorzystaniu Pana/Pani danych przez osobę nieuprawnioną prosimy
o jak najszybsze przekazanie nam tej informacji. W celu zminimalizowania ewentualnych negatywnych skutków naruszenia zalecamy, aby Pan/Pani:
- założył/a konto w serwisie m.obywatel.pl, które umożliwia zastrzeżenie numeru PESEL,
- rozważył/a założenie konta w serwisie Biura Informacji Kredytowej (informacje na stronie www.bik.pl), która umożliwi otrzymanie ostrzeżenia w momencie próby użycia Pana/Pani danych i ochronę przez wyłudzeniem kredytu i rozważył/a założenie konta w systemie Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor w celu monitorowania, czy nie został/a Pan/Pani wpisana na listę dłużników,
- nie podawał/a loginów lub haseł w podejrzanych lub niezaufanych witrynach oraz zachował/a ostrożność przy otrzymywaniu wiadomości (np. mailowych, sms) zawierających podejrzane linki lub odnośniki do zewnętrznych stron internetowych, w tym unikanie ich otwierania,
- zwracał/a szczególną uwagę na przychodzące wiadomości mailowe, sms lub korespondencję tradycyjną, z których może wynikać fakt zawarcia jakiejkolwiek umowy w Pana/Pani imieniu lub prośba o potwierdzenie/weryfikację transakcji, której Państwo nie dokonali.
Informujemy także o możliwości skorzystania przez Pana/Panią ze środków ochrony dóbr osobistych, na zasadach określonych w kodeksie cywilnym, a także kodeksie postępowania cywilnego.
Jeżeli ma Pan/Pani jakiekolwiek pytania lub chciałaby nam Pani przekazać dodatkowe informacje w związku z zaistniałym zdarzeniem, prosimy o kontakt z Inspektorem Ochrony Danych. Poniżej podajemy dane kontaktowe:
Inspektor Ochrony Danych w KPP w Kłodzku: Grażyna Gałowska
Adres e –mail: iod.kpp@klodzko.wr.policja.gov.pl
Adres korespondencyjny: Plac Chopina 2 57-300 Kłodzko
Telefon: 47 87 52 334
Zastępca Inspektora Ochrony Danych w KPP w Kłodzku: Henryk Bałajewicz
Adres e –mail: iod.kpp@klodzko.wr.policja.gov.pl
Adres korespondencyjny: Plac Chopina 2, 57-300 Kłodzko
Telefon: 47 87 52 295